: BERSIHKAN HATI YOK! :

Monday 5 July 2010
 
Hati yang bersih adalah hati yang akan membawa kebahagiaan, kesuksesan, kemenangan, kedamaian, dunia akhirat. Sungguh sukses beruntunglah hamba Allah yang suci hatinya. Hati yang suci akan mudah mengakses, menerima, hidayah dan petunjuk Allah, rahmat dan kasih sayang Allah, maghfirah dan ampunan Allah, inayah - pertolongan Allah, dan berkah demi berkah.

Yang kedua, hati yang bersih, do'a pun menjadi mustijabah. Karena tidak ada hijab, tidak ada yang menghalangi dia dekat dengan Allah, karena bersih hatinya, bening.

Kemudian yang ketiga, hati yang bersih, subhanallah, kalau ia bicara, bicaranya pun menjadi hikmah. Qoulan tsakila, kata-kata yang meninggalkan kesan. Dan kalau hamba Allah yang hatinya bersih itu bicara, orang akan mendengar, orang akan menyimak, dan mudah mendapatkan hikmah, al ilmu dari mereka yang hatinya bersih.

Hati yang bersih, subhanallah, bersemainya sifat-sifat yang mulia. Ikhlas, sabar, syukur, qona'ah, tawadhu, tawakal, dan sebagainya, subur sekali sifat-sifat mulia tumbuh bersemai di hatinya. Kemudian hati yang bersih mudah meraih kekhusyu'an, mudah menerima ilham, intuisi-intuisi kebaikan dan perbaikan. Justeru dapat menjauhkan diri dari sifat-sifat mazmumah seperti iri hati, dengki, busuk hati, ego, sombong, rasa diri lebih daripada orang lain dan sebagainya.

Hati yang bersih, subhanallah, akan mendapat kedudukan yang mulia, maqoomammahmuudah. Hati yang bersih, subhanallah, pusat perhatian para malaikat. Seperti bintang di tengah malam, menyala-nyala, mengundang perhatian para malaikat. Sehingga malaikat mendekatinya dan terus memujinya dan mendoakannya, agar ia terus dalam kebersihan, dalam kesucian di hadapan Allah.

Kemudian hati yang bersih, subhanallah, akan membuat hati itu bercahaya. Hati yang bercahaya akan menerangi pikirannya, bicaranya, penglihatannya, pendengarannya, tubuhnya bercahaya. Seterusnya menyumbang terus kepada akhlak yang mulia. Kemudian ia bercahaya, maka siapapun yang mendekati dirinya akan merasakan berkah dari cahaya yang ada pada dirinya. Jangankan dia, orang mendekat dia pun akan merasakan keberkahan-Nya. Kalau suami hatinya bersih, istrinya pun mendapatkan keberkahan. Kalau istri hatinya bersih insya Allah suami pun mendapat keberkahan dari Allah. Kalau orang tua bersih hatinya insya Allah anak-anaknya pun mendapat keberkahan dari Allah. Kalau pemimpin hatinya bersih insya Allah rakyat pun mendapatkan keberkahan dari kebersihan hatinya.

Hati yang bersih, firasatnya sangat tajam. Hati yang bersih, syaitan tidak dapat menguasainya, silau mata syaitan melihat hati hamba Allah yang bersih, karena memancar cahaya.

Karena itu kita mohon kepada Allah agar hati kita dibersihkan oleh Allah SWT, diampuni dosa-dosa yang mengotori hati kita, diperbaiki akhlak buruk yang menjadi hijab di hati kita. Sehingga dengan hati yang bersih kita mendapatkan keberkahan demi keberkahan.

Suka untuk mengajak diri saya sendiri dan sahabat-sahabat seperjuangan semua untuk sama-sama bersihkan hati. kerana hatilah tempat yang paling efektif untuk syaitan kacau. goyah hati kita, lemah hati kita. sakit lah diri kita.
Tambahan pula, apabila kita semua telah setuju untuk mengambil tanggungjawab sebagai da'ie kan. Maksudnya, hati betul-betul kena tip top bersihnya. Impossible lah untuk dapat yang perfek, tapi at least kita cuba sedaya upaya lawan syaitan & buang jauh-jauh penyakit hati yang bakal memakan diri.

Kena ingat selalu, yang kita cari redha Allah. bukan redha manusia. kita cari ampunan Allah, bukan ampunan manusia. kita damba pertolongan Allah, bukan pertolongan manusia. kita mahu perhatian dari Allah, bukan perhatian manusia. Kita mahu Allah bangga dengan kita, bukan mahu manusia bangga dengan kita. Kita mahu Allah akan darjat kemuliaan kita di akhirat kelak, bukan kita mahu manusia yang akan darjat kemuliaan kita ketika di masih di dunia. Kita bersusah payah di jalan Allah ini, bukan untuk raih rasa hormat dari manusia, tetapi rasa penghormatan dari Allah.

Macam mana nak buat? Segalanya bermula dengan niat yang betul dan hati yang ikhlas.

Ayuh kita proses hati pulun betul-betul biar bersih. 
Hasbunallah, wa ni'imal wakeel : )

P/S : Google la bace crite Qotzman dalam perang Uhud. boleh dijadikan teladan dalam proses betulkan niat ni. best2! : )

0 comments:

Post a Comment