: TERJAGA DARI TIDUR :

Monday 14 June 2010
Salam Alayke everyone.
 Semoga sentiasa berada dalam lingkungan rahmat, hidayah dan kasih sayang Allah S.W.T.

Whoahhhhhh, sedar tak sedar mmg dah lama sangat dah saya tak menulis. Akhir sekali pun saya dah tak ingat bila, i mean, ade la saya menulis. but just muqadimmah kepada setiap benda yg saya share in my blog from pembacaan saya dari koleksi blog2 yang, Subhanallah, mengagumkan! Two thumbs-up!

Sebenarnya saya tertampar, terjentik, terketuk-ketuk hati oleh komen sorang ukhti ni. Subhanallah, memang sangat best! Siyes! Motivating! She said;-
Saya juga penulis blog dan masih belajar dan inilah pengalaman yang ingin saya share. Menulis blog perlukan tarikan dan tarikan itu adalah ' penceritaan' maka berceritalah!

Kalau awak amati dalam surah yusuf, Allah bercerita pada kita. Maka cerita itu amat menyeronokan dan amat membuat kita tidak jemu untuk membaca. Dalam surah yusuf yang mempunyai 111 ayat itu, hampir 86% penceritaan mengunakan dialog.
Jadi menulis blog juga memerlukan sedikit sebanyak dialog kerana dialog merupakan ingredient yang mempunyai tarikan.

teruskan menulis. jangan berhenti. tulis apa saja yang terlintas dihati asalkan ianya bermenfaat dan tidak bercanggah dengan syariat.

Saya doakan agar awak akan menjadi pendakwah yang baik dan ikhlas untuk deen ini.

Haaaaaaaaaaaaaaaaa.... best kan best kan komen die? Rasa cam nak g pelok2 jer kakak tuh skarang, hihi. Insya Allah, dan oleh kerana itu jugak la Allah izinkan saya untuk kembali menulis ni.  Hehehehe, tumpang lalu yekkk.....

Nak tulis aper yek? Hmmmmm.....

Actually saya memang suker menulis ni, sbb saya suker share idea saye ngan orang. Tapi cara saya takde la seskema orang lain, mungkin kerana ni saya ni agak sengal, jadi tak reti la berpuitis puitis bermadah pujangga ni. Tapi Insya-Allah, saya yakin, ape2 pun, NIAT YANG PALING UTAMA KAN?

So kiranya, walaupun cara penulisan tak skema dan agak sengal sengal ubi tapi as long as message yg nak sampaikan tu diterima dan difahami ditelan dimamah dikemam dengan baik tu ok lah kan? Alaaaaaaaaa,  macam korang dok telan strepsils time sakit tekat tuh la, kan bile dah telan kan lega sket kan? Hihi. Ayuh2! Kita bersama share benda benda best and saling ingatkan each other kearah jalan Allah.  

YOSH! LET’S TOGETHER RUN TOWARDS MARDHATILLAH.

Skarang ni Alhamdulillah lega sket, kerja dah tak banyak sangat lepas anta assignment Comparative Education Studies ngan Current Issues for Professional Development. Alhamdulillah! LEGA BANGAT! Bleh la lompat2 guling2 and focus untuk perbaiki amal kan. Selain tu, saya memang tgh berdebar untuk balik Malaysia and walimatul urus. Moga-moga Allah permudahkan urusan pernikahan saya dengan hero pujaan hati saya yang Allah kirimkan khas untuk saya. Hikhik.
 PRAISE BE TO ALLAH!
Tak ada kata lain selain frasa-frasa kesyukuran yang saya panjatkan kepada Allah setiap kerana telah merancang yang terbaik untuk saya, Jaaaaaaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhhhhhhh lagi baik dari apa yang saya rancangkan sebelum ni. Sesungguhnya, Allah adalah perancang terbaik. Jadi, moral of the story yang saya dapat is, LETAKKAN PERGANTUNGAN DAN PENGHARAPAN HANYA PADA ALLAH. Jasad kita, roh kita, akal kita, semua yang ada di langit di bumi ni milik Allah, jadi kalau nak mantopskan maintenance, kena la turn to Yang Menciptakan kan?

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan ia mendapat seksa  dari kejahatan yang dikerjakannya. Lalu mereka berdoa :"Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami apa yang kami tak sanggup kami memikulnya. Maafkanlah kami, ampunilah kami, dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami.maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Yang paling penting, tak semestinya apa yang kita rasa terbaik untuk kita adalah benar-benar terbaik untuk kita (betul nih, berdasarkan pengalaman peribadi saya sendiri ni, huhu), tapi yang kita rasakan tak cocok ngan kita awal-awal tuh rupanya yang terbaik yang Allah nak kirimkan untuk kita.

 APA YANG PENTING?

Bukan jangan lupa lirik, TAPI JANGAN LUPA ALLAH.

Kerana sesungguhnya, Allah tak pernah menzalimi mana-mana hamba-Nya, tapi manusia itu sendiri ternyata menzalimi dirinya sendiri. Mencari-cari perkara yang jauhhhh dari hidayah Allah. Yang mengalienkan diri mereka dari taufiq Allah, yang last2 sekali tuh la, terus buta hati. Nauzubillah. Dah tak Nampak mana satu kaca mana satu permata, mana satu makruf yang mana satu mungkar, apatah lagi nak membezakan yang mana satu dosa yang mana satu pahala. Dalam peringkat ni, memang tak pelik lah kalau orang tak leh bezakan NIKMAT MELIMPAH RUAH DI SYURGA DENGAN SUNGAI-SUNGAI YANG MENGALIR dengan AZAB DI NERAKA SEBURUK-BURUK TEMPAT KEDIAMAN, YANG MANA BAHAN BAKARNYA ADALAH MANUSIA DAN BATU BATA.

TANAK! TANAK! NAUZUBILLAH... Saya nak masuk syurga Allah! AYUH KITA SEMUA!

HEDONISME TERLAMPAU! FASHION TREND! TAKSUB NGAN BARAT! HELOO2!!! APA NI?? APE CER DUNIA???

WAKE UP PEOPLE!

Ketahuilah dan sedarlah serta bertindaklah segera kerana minda kita semua dah diserang Barat dah korang, kecuali orang-orang yang sedar dan ambil tindakan. Sedar je tanpa ambil tindakan saya kategorikan sebagai bodoh. KENAPA BODOH? Sebab, bila sedar je tapi tak ambil tindakan, sifatnya ‘touch and go’ je la. Sementara. Tak Lama. Datang issue Palestine, issue Kalimah Allah, issue peperangan terhadap Muslim baru nak sedar pastu kembali jerit2 tengok world cup, kembali g konsert, kembali habiskan duit ribu2 bershopping kat Pavilion, BAIK TAK PAYAH LA. PERSONALLY, IT’S VERY ANNOYING! MENJATUHKAN MARUAH ISLAM LAGI ADE LA!
Yang pasti, apa yang kita semua betulkan is dari akar umbi, dari lapisan dalam-dalam agi. Kalau bawang tu, haaaaa lapisan paling dalam tuh dah kena mantap da. Kalau timun cina a.k.a tembikai tu, lapisan paling dalam tuh yg dah kena manis leting (leting tuh kata ganda berirama untuk manis dalam loghat klate ye, hehehe, dalam bahasa luar ape ye?huhu).

APA YANG DALAM TU? HAAAAAAAAAAAAAAAAA.... JENG JENG JENG... AQIDAH!

AQIDAH TUH YANG KENA MANTAP! 

Bagaimana aqidah yang mantap? Bila kefahaman tentang Islam tip top, Bila penghayatan kepada ayat-ayat dan risalah-risalah Allah malatops, Bila tak ada langsung keinginan untuk tiru budaya-budaya barat and terlalu mengagungkan mereka dalam segala hal! SESUNGGUHNYA, ISLAM TELAH PERNAH BERJAYA MENGUASAI 2/3 DUNIA YER! 

And skarang kalau tengok graph turun naik Islam, kita sekarang berada di paras jahiliyah! Just imagine, BAWAH PARAS JAHILIYAH KOTT! BERMAKNA, ANJING-ANJING LAKNATULLAH TU TELAH BERJAYA MENYERANG MINDA UMAT ISLAM DENGAN SANGAT BERKESAN! Within tak sampai 100 tahun pun! GOSH! Sedarilah wahai umat Islam sedunia, terlalu banyak kerja yang kita harus buat untuk menegakkan kembali agama Allah di muka bumi ini. I REPEAT TERLALU BANYAK! BAHKAN KITA KENA BUAT LEBIH LAGI DARI APA YANG PARA SAHABAT BUAT DULU-DULU. SINCE KITA BERDA DI BAWAH PARAS JAHILIYAH SEKARANG! 

Oleh itu, saya nak la menyeru, semua umat Islam seluruh dunia, mari-mari sama-sama kita berganding bahu bersatu hati dan tenaga mengembalikan & mempertahankan agama Allah di muka bumi ini.
Kalau Islam tu hanya pada nama tuh, tapi takde prasaan malu dengan Allah langsung wat kejahilan hari-hari, ayuh ayuh kita susun jalan untuk kembali pada Allah. Tinggalkan semuanya yang tak membantu untuk tingkatkan iman and amal kita.

Nak ingatkan jugak, DEFINISI IMAN tu is bila mengaku ngan lidah, amalkan perbuatan dengan tubuh badan and meyakini dengan hati kan? So, kalau setakat cakap je ‘AKU NI ORANG ISLAM’ tapi tak baca quran, berterusan buat maksiat & kemungkaran, buat perkara-perkara yang Allah tak suka, I THINK YOU WOULD BETTER CONSIDER YOURSELF SAMA JE NGAN ORANG-ORANG KAFIR DI LUAR SANA TU.

LET’S COME BACK TO THE ROOT OF ISLAM!

Sebelum berpisah, nak share satu ayat.

Surah An-Nur ayat 21 :
“Wahai orang-orang yang beriman ! Janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan. Barangsiapa mengikuti langkah-langkah syaitan, maka sesungguhnya syaitan menyuruh mereka melakukan perbuatan keji dan mungkar. Kalau bukan kerana kurnia Allah dan rahmat-Nya kepadamu, nescaya tidak aka nada seorang pun yang bersih daripada perbuatan keji dan mungkar itu selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang Dia kehendaki, DAN ALLAH MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGETAHUI.”

Justeru... mintalahhh.... teruslahhh meminta dengan Allah....  jangan pernah berhenti... jangan putus berharap... minta-minta dan minta! Sesungguhnya Allah sedang menanti kita semua untuk meminta-minta dan bergantung harap hanya padanya.

Yang baik hanya dari Allah. Yang kurang baik dating dari kekhilafan diri saya yang bukan siapa-siapa ini. 

Wallahualam.

1 comments:

Unknown said...

yosh sis!!
bersama berganding bahu mengejar pahala allah!
sungguh2 dlm amal kita.
check amal kita even sekecil mende mcm tido, makan, p toilet, blog, skype, ym etc smue kerana allah.. bukan sebab syok saje2 suke:)

Post a Comment